Informuojame, jog svetainėje yra naudojami slapukai (angl. cookies)
Sutikdami, paspauskite mygtuką 'Sutinku'.
Sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus savo interneto naršyklės nustatymuose.
Tęsdami naršymą svetainėje jūs sutinkate su slapukų naudojimo sąlygomis.

Naujienos

Melai internete

 

Nuomonės

Tarp dviejų kraštutinumų

 2018-09-20, 14:24 

Vytautas VALEVIČIUS

 

Tarp dviejų kraštutinumų nuotrauka, foto

Vytautas VALEVIČIUS

 

 

Dažnai rašinėjantys žmonės mūsų laikus darnai krikštija kaip netiesos arba posttiesos laikus. Taip būna rašant apie politiką ir politikus. Dėl pastarųjų man galvos neskauda, jie išgyvens. Jei ne – tai rasis naujų. Žymiai svarbesnis yra netiesos apie sveikatą ir gydymą skleidimas.

Neseniai teko stipriai „susiremti“ su „Facebook“’o kolegomis, kurie skleidė lyg ir gerą informaciją. Jie teigė, kad gal jie ir nedaug išmano, bet pateikimas atrodė gerai. Nerodysiu detalių, bet problema tokia: kaip skirti išmislą, reklamą ir patikimas žinias internete? Dėl reklamos lyg ir nesunku rasti kriterijų: jei reikalauja pirkti arba bent už kažką mokėti – tai jau reklama. Jos tikslas – įsiūlyti papildą, procedūrą at vaistą vartotojui, o už tai gauti pajamas. Normali prekybinė sutartis. Viskas būtų gal ir neblogai, jei ne sveikata. Ją sugadinti lengva, o pataisyti ne visuomet įmanoma. Net vitaminų ar kokių nors papildų poreikis turėtų būti aptartas su šeimos gydytoju, o ne nuspręstas dėl pardavimo akcijos vaistinėse. O ir šeimos gydytojas nedažnai rūpinasi mūsų sveikata, ką jau kalbėti apie vaistinės darbuotojus. Jų tikslas – daugiau ir brangiau parduoti, mūsų sveikata nėra jiems įdomi ar svarbi.

Dar mažiau sveikata domisi interneto reklamuotojai. Randasi nauja prekė – reikia parduoti. Jei gera – tai gal ir neblogai, jei bloga – tai niekas lyg ir neatsako. Labiau kenkia kvalifikuotai pateikiamas melas. Nesiimsiu kartoti neseniai atskleistų Rusijos netikrų interneto veikėjų, kurie sąmoningai skleidė reklamą apie tymų skiepų žalą. O rezultatas – ne vienas šimtas žmonių mirė nuo tymų praėjusiais metais ir dar mirs šiemet. Galima tai vadinti diversija, galima vadinti karu, bet turėtų būti akivaizdu, jog žinios apie sveikatą gali tapti nuodu ir ginklu.

Todėl visiems tenka mokytis skirti apgaulę nuo tiesos. Nėra lengva, nėra ir vienos priemonės. Turėtų būti žinoma, kad rasti patikimą informaciją internete labai sudėtinga. Vadinasi, reikia turėti profilaktinių priemonių nuo melo ir apgavysčių. Jų yra keletas, ir jomis privalome naudotis.

Pirmoji taisyklė: pranešimo ar naujienos tekstas turi būti pasirašytas. Autorių galime patikrinti, t.y. sužinoti ar jis realus, ar dar yra teikęs patikimų žinių. Jei pranešimas be parašo, geriau jį iš karto atmesti.

Antroji taisyklė: reikia išmokti naudoti internetu. Tai reiškia, jog būtina skirti puslapius (portalus) kurie yra patikimų žinių šaltiniai ir visi kiti. Tenka galvoti, ar jie turi redakcinę politiką, kaip žiūri į reklamavimą, ar patys naudojasi patikimais, t. y.,  grynai moksliniais šaltiniais.

Trečioji taisyklė. Niekuomet nenustokite kritiškai žvelgti į naujienas. Didžiausios sensacijos dažniausiai yra skirtos lengvatikių apgaulei. Medicina ir sveikatos naujienos nėra tos sritys, kurioms netinka ši taisyklė. Politika ir naujienos apie stebuklingus vaistus ar procedūras yra labiausiai „padirbinėjamos“. Todėl paprastai reikia tikrinti patikimumą bent iš kelių šaltinių. Tai gali būti nesuinteresuoti politologai, medikai specialistai, akademinės įstaigos ir panašiai.

Ketvirtoji taisyklė: nepažįstamų draugų siųstos naujienos veik niekada neatitinka tikrovės. Jei grožitės paveikslėliais, tai nepamirškite patikrinti siųstų žinių. Gal tai tiesiog apgaulė. Kartais tai daroma nuoširdžiai ir neapgalvotai, kartais priešingai.

Protas duotas tam, kad mąstytumėme, o ne tam, kad tikėtumėme.

Atgal